با خبرمبر به روز باشید!

خبرمبر پوشش اخبار علمی - فرهنگی - هنری باحال

با خبرمبر به روز باشید!

خبرمبر پوشش اخبار علمی - فرهنگی - هنری باحال

در کشور ما معلولیت، محدودیت است

جمعه, ۲۲ دی ۱۳۹۶، ۰۹:۵۴ ب.ظ
در-کشور-ما-معلولیت،-محدودیت-است

سیناپرس: شعار توجه به وضعیت معلولان و کم‌توانان جامعه، همواره از طرف مسئولان مدیریت شهری شنیده شده است، اما در عمل همچنان زیرساخت‌ها و مبلمان شهری به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که گویی نیازی به تردد این افراد در شهر وجود ندارد.

زمانی که درباره مبلمان شهری صحبت می‌کنیم باید به خاطر داشته باشیم که جامعه انسانی به واسطه تحولاتی که در چند سده اخیر در همه جای دنیا پیدا کرده، به نوعی نگاه ناشی از درک وضعیت انسان‌هایی رسیده که توانایی‌های معمول و طبیعی را ندارند. اگر پانصد سال پیش مسأله تولید و ساخت امکانات و تسهیلات معلولان در سطح شهرها مطرح می‌شد، حرفی خنده‌دار به نظر می‌رسید، اما با پیشرفت و توسعه فناوری، مفاهیم و ارزش‌های بشری نیز دستخوش تغییر و پیشرفت شده و در جامعه امروز وجود این امکانات برای افراد ناتوان و کم‌توان امری بدیهی و ضروری است.

درواقع می‌توان گفت که در جوامع امروزی اتفاقاً توجه و ارزش‌بخشی به همین بخش‌هایی که در گذشته نادیده گرفته می‌شدند، ملاک‌ها و معیارهای اصلی «توسعه‌یافتگی» به حساب می‌آیند. هرچقدر جامعه‌ای به قسمت‌های نادیده و کمرنگ جامعه توجه بیشتری کند و برای آن‌ها در امکانات شهری برنامه‌ریزی و تمهید بیاندیشد، جامعه توسعه یافته‌تر و پیشرفته‌تری به حساب می‌آید. فراهم کردن امکانات شهری برای معلولان نیز جزو مواردی است که در کشورهای توسعه‌یافته امروزی در دسته ضروریات است و در کشورهای مانند کشور ما به حاشیه رانده شده و جدی گرفته نمی‌شود.


ادامه خبر اینجا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی