با خبرمبر به روز باشید!

خبرمبر پوشش اخبار علمی - فرهنگی - هنری باحال

با خبرمبر به روز باشید!

خبرمبر پوشش اخبار علمی - فرهنگی - هنری باحال

۶۸ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

افزایش-شاخص-پوسیدگی-دندانی-در-کودکان-زیر-6-سال

عضو هیات علمی بخش کودکان ومدیرگروه سلامت دهان دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شاخص پوسیدگی دندانی در کودکان زیر 6 سال در سال 1395 نسبت به سال 1391 افزایش یافته که دلیل عمده آن سندرم شیشه شیر و مصرف شبانه شیر است.
به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر نیره امینی روز چهارشنبه در نشست خبری سمپوزیوم جایگاه سلامت دهان در نظام سلامت کشور اظهار کرد: میزان شاخص پوسیدگی کودکان زیر 6 سال در سال 91 طبق اعلام این وزارتخانه 5،16 بوده که در سال 95 به 5،84 رسیده و این نشان دهنده این است که در زمینه کاهش این شاخص موفق نبوده ایم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۳:۴۲
داروی-جدید-برای-درمان-آریتمی-قلب-

براساس یافته‌ های محققان ایرانی، عصاره برگ گیاه زالزالک و ایزوکرستین و ویتکسین موجود در آن به عنوان دارویی جدید و گیاهی برای بهبود عملکرد قلب بیماران مبتلا به تاکی‌کاردی بطن چپ نوع 1 معرفی شد.

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،سلول‌ های بنیادی معمولا برای اهداف درمانی به رده ‌های مختلف سلولی تمایز می‌یابند؛ اما این تنها کاربرد سلول‌ های بنیادی نیست. یکی از کاربرد‌های این سلول‌ها، تمایز به انواع مختلف سلول‌های انسانی و استفاده برای آزمودن داروهای جدید است.
آریتمی یا کژآهنگی قلب، نوعی بیماری است که طی آن ضربان قلب از نظم خارج می‌شود. این بیماری تهدیدکننده حیات است و تلاش‌ های فراوانی برای مهار و درمان آن صورت گرفته است.
به منظور یافتن راهی برای درمان کژآهنگی قلب، دکتر بهاروند، دکتر سارا پهلوان، مهدی عیاری، ابوالفضل علیرضالو و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه ارومیه و دانشگاه کلوگن آلمان، پژوهشی را برای بررسی اثر دارویی تهیه شده از برگ زالزالک بر سلول‌های قلبی بیماران مبتلا طراحی کردند.
بدین منظور، سلول‌های پرتوان القایی (سلول‌های بنیادی پرتوانی که از طریق القای پرتوانی در سلول‌های بدنی عادی افراد ایجاد می‌شوند) حاصل از افراد سالم، مبتلایان به سندرم QT طولانی نوع2 (long QT syndrome type 2 ) و مبتلایان به تاکی‌کاردی بطن چپ نوع 1 (catecholaminergic polymorphic ventricular tachycardia type 1)، از طریق روش‌های آزمایشگاهی به کاردیومایوسایت (نوعی از سلول‌های عضلانی قلب) تمایز یافتند و دوز‌های مختلف عصاره برگ زالزالک برروی آنان آزمایش شد.
نتایج این پژوهش که در مجله بین‌المللی FASEB به چاپ رسیده است، نشان داد که در بیماران مبتلا به تاکی‌کاردی بطن چپ نوع 1، استفاده از عصاره برگ زالزالک در دوز‌های 300 و 1000 میلی‌‌گرم بر لیتر سبب کاهش تناوب ضربان و کاهش وقوع پتانسیل های زمینه نارس می‌شود.
همچنین ایزوکرستین (isoquercetin ) و ویتکسین (vitexin) موجود در این عصاره گیاهی در مقادیر 3 و 10 میلی‌‌گرم بر لیتر، تناوب ضربانی حاصل از ایزوپروترنول را کاهش دادند.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۱۶:۴۹
تهران-لرزید

سیناپرس: زمین لرزه ای به قدرت 5.2 ریشتر لحظاتی پیش تهران را لرزاند.

براساس اطلاعات موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زمین لرزه به بزرگی 5.2 ریشتر در عرض جغرافیایی 35.658، طول جغرافیایی 50.958 در عمق 7 کیلومتر، در ساعت 23:27:37 در منطقه ملارد (مرز استان تهران و البرز) روی داد.

این زمین لرزه بجز تهران، در استان های البرز، گیلان، قم، اراک و قزوین احساس شد. تاکنون خسارت های مالی یا جانی ناشی از وقوع این زمین لرزه گزارش نشده است.

رییس ستاد مدیریت بحران شهر تهران از مردم خواست همچنان هوشیاری خود را حفظ و از قرار گرفتن در کنار دیوارها و پنجره ها خودداری کنند. سازمان آتش نشانی از مردم درخواست کرد از گاز پیک نیکی برای گرم کردن خودرو استفاده نکرده و لباس گرم و پتو به همراه داشته باشند.

تا این ساعت (6 صبح پنجشنبه) 10 پس لرزه با شدت کم ثبت شده است. وضعیت ترافیک در خیابان های تهران نیز به حالت عادی بازگشته است.

کلیه دستگاه های اجرایی و مراکز آموزشی استان های تهران، البرز و قم (به جز دستگاه های امدادی و خدمت رسان)، پنجشنبه 30 آذر تعطیل اعلام شد.

طرح ترافیک در روز پنجشنبه در سطح تهران (همچون هفته های گذشته) اجرا می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ آذر ۹۶ ، ۰۵:۰۰
ژن-درمانی-نابینایی-ارثی-را-برطرف-می-کند

 

روش ژن درمانی جدیدی در آمریکا مورد تایید مراجع پزشکی قرار گرفته که با استفاده از آن می توان موارد نادری از نابینایی ارثی را درمان کرد.

به گزارش سیناپرس به نقل ازمهر، این روش درمانی Luxturna نام دارد و با استفاده از آن می توان یک نوع نادر از بیماری خاصی در شبکیه چشم موسوم به Leber congenital amaurosis (LCA) را درمان کرد.

افراد مبتلا به این بیماری به علت جهش ژنی موسوم به ژن RPE۶۵ توانایی دیدن محیط اطراف را از دست می دهند. ژن یادشده پروتئین خاصی را تهیه می کند که برای ایجاد توانایی بینایی در چشم ضروری است.

در قالب روش درمانی جدید یک نسخه سالم از ژن یادشده ، ضمیمه یک ویروس بی خطر که از نظر ژنتیکی دستکاری شده، می شود و این مجموعه به درون چشم فرد تزریق می شود. در نتیجه سلول های شبکیه مجددا پروتئین از دست رفته را دریافت می کنند و فرد بینایی خود را به دست می آورد.بعد از آزمایش موفق این روش درمانی روی یک بیمار استفاده از آن به تایید اداره غذا و داروی آمریکا رسیده و انتظار می رود روش مذکور با استقبال مواجه شود.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۶
دولت-آمریکا-ویروس‌های-کشنده-را-تقویت-می‌کند

سیناپرس: دولت آمریکا برای اجرای یک طرح تحقیقاتی چالش‌برانگیز در مؤسسه ملی سلامت خود، بودجه‌ای ویژه در نظر گرفته است. این طرح تحقیقاتی به تقویت ویروس‌های بیماری‌های کشنده و خطرناک اختصاص دارد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۱۴:۳۹
بی‌طرفی-اینترنتی،-نابودی-دیگر-از-سوی-ترامپ


سیناپرس: دولت آمریکا چندی است به‌صورت رسمی بی‌طرفی اینترنتی را لغو کرده است و این امر با اعتراض شدید رسانه‌ای و اجتماعی روبرو شده است ولی ماجرای بی‌طرفی اینترنتی چیست و چرا لغو آن توسط دولت ترامپ بسیار خطرناک است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ آذر ۹۶ ، ۰۸:۰۳
تحقیق-در-کشور-باید-مأموریت-محور-باشد

سیناپرس: دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی در مراسم سومین دوره تجلیل از برترین های جهاد دانشگاهی عنوان کرد: به جهاد دانشگاهی چند مأموریت کلان بدهید تا با استفاده از امکانات دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی، پاسخگو بوده و کارها را به نتیجه برساند.

سومین دوره تجلیل از برترین های جهاد دانشگاهی، صبح امروز (سه شنبه) با حضور دکتر رضا ملک زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، دکتر محمدرضا واعظ مهدوی، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه در امور عدالت اجتماعی و توازن منطقه‌ ای، دکتر حمیدرضا طیبی، رییس جهاد دانشگاهی و جمعی از معاونین این نهاد برگزار شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۲۱:۴۲
اینترنت-پرسرعت-در-اختیار-80درصد-خانوارهای-ایرانی

سیناپرس: یکی از اهداف مبتنی بر برنامه ششم توسعه تا پایان سال 1399، اتصال حداقل ۸۰ درصد از خانوار ایرانی به اینترنت پرسرعت است. همچنین ایجاد متوسط سرعت ۲۰ مگابیت برثانیه برای اینترنت تا آن زمان مدنظر قرار گرفته است.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۱۴:۰۶
-نسل-آینده-صندلی‌های-چرخ‌دار-+-فیلم

دستگاهی که موهبتی بزرگ برای معلولین است


سیناپرس: در این گزارش ویدیویی می‌توانید نسل جدیدی از صندلی‌های چرخ‌دار را ببینید که می‌تواند نوع عملکرد افراد ناتوان حرکتی را به‌صورت کامل تغییر داده و زندگی آن‌ها را بهبود بخشد.

بیشتر صندلی‌های چرخ‌دار به نحوی طراحی شده‌اند که نمی‌توان فعالیت‌های ویژه‌ای را با آن‌ها انجام داد و فرد استفاده کننده عملا محدودیت‌های حرکتی فراوانی را تجربه خواهد کرد. با این وجود شرکت Tmsuk توانسته است تا نوع خاصی از صندلی چرخ‌دار را طراحی کند که امکاناتی خارق‌العاده به فرد استفاده کنند ارائه می‌کند.

این صندلی چرخ‌دار که با نام Rodem شناخته می‌شود، یک دستگاه نیمه روباتیک است که نوع نشستن در آن کاملا متفاوت با صندلی‌های چرخ‌دار مرسوم است. این دستگاه به یک صندلی متحرک مجهز است که فرد معلول بر روی آن نشسته و سپس صندلی نسبت به دستگاه تنظیم شده و موقعیتی بسیار راحت را برای فرد به همراه می‌آورد.

Rodem می‌تواند با سرعتی نزدیک به 6 کیلومتر در ساعت حرکت کند و با یک بار شارژ آن می‌توان مسافت 15 کیلومتر را با این صندلی طی کرد. البته مشکل اصلی این دستگاه این است که برای شارژ کامل آن باید مدت‌زمان 8 ساعت به انتظار نشست. با این حال عملکرد و میزان تحرکی که به‌واسطه آن برای افراد به ارمغان می‌آید، بسیار عالی و شگفت‌انگیز است.

همچنین ارتفاع فرد به‌واسطه استفاده از Rodem دیگر مانند سابق نیست و نیازی نیست که برای مکالمه چهره به چهره با فرد استفاده کننده از صندلی چرخ‌دار، شاهد گردن درد هر دو طرف باشیم. این دستگاه می‌تواند ارتفاع قرارگیری کاربر را تنظیم کند و به همین دلیل نیز انعطاف‌پذیری بالایی دارد.

در پایان باید اشاره کرد که می‌توان این صندلی چرخ‌دار را با کمک تلفن همراه هوشمند کنترل کرد و حتی از راه دور نیز به آن دسترسی داشت. این محصول قرار است تا در سال 2018 در بریتانیا عرضه شود و قیمت تعیین شده برای آن برابر با 8700 دلار است. در ادامه می‌توانید فیلم تبلیغاتی ساخته شده برای Rodem را مشاهده کنید.


اینجا ویدیو را تماشا کنید

منبع: Engadget

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۸ آذر ۹۶ ، ۰۸:۰۶
مهاجرت-نخبگان،-صدور-سرمایه‌های-کشور

سیناپرس: از سال 2000 به دلیل افزایش روزافزون مهاجران دنیا، روز 18 دسامبر هر سال توسط سازمان یونسکو «روز جهانی مهاجران» نام گرفته است. تعداد مهاجران کل جهان از 175 میلیون نفر در سال 2000 به 244 میلیون نفر در سال 2015 رسیده است.

مردم معمولاً به دلیل دور شدن از شرایط یا عوامل نامساعدی مانند فقر، کمبود غذا، بلایای طبیعی، جنگ، بیکاری و کمبود امنیت اقدام به مهاجرت می‌کنند. دلیل دوم این تصمیم می‌تواند شرایط و عوامل مساعد جذب‌کننده مانند امکانات بهداشتی بیشتر، آموزش بهتر، درآمد بیشتر و مسکن بهتر در مقصد مهاجرت باشد.


ادامه خبر اینجا....

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ آذر ۹۶ ، ۲۰:۱۱